Naast muziek hebben tekenen en techniek al van kinds af aan een grote aantrekkingskracht op mij uitgeoefend. ‘Visualiseren’ deed ik eerst gewoon met papier, potlood en liniaal maar nadat ik mijn eerste ‘80386’ kreeg wilde ik maar een ding; tekenen op de pc. Deze interesse in CAD-CAM speelde later ook een belangrijke rol in de studierichting Werktuigbouw en Industrieel Ontwerpen.
Vastgoedcommunicatie -marketing
Al sinds de jaren tachtig – inmiddels bijna 30 jaar – houd ik mij bezig met computer visualisatie. Tijdens de studie Industrieel Ontwerpen werkte ik freelance voor de eerste kleine bureaus die zich bezighielden met het maken van 3D computeranimaties (bewegende en stilstaande beelden) van o.a. nieuwbouw- en infrastructuurprojecten voor het Ministerie van V&W. Later werkte ik bij bureaus die vooral voor projectontwikkelaars nieuwbouwprojecten in beeld brachten als onderdeel van de marketing.
Deze beelden of impressies, waarvan de hoge kwaliteit alleen te realiseren is met een flinke rekenkracht, zijn vaak statisch. Aan het einde van de rit beschikt men over een flinke serie mooie impressies en een – onbruikbaar – opgewerkt 3D model. Desalniettemin zijn deze beelden niet meer weg te denken uit de marketing en communicatie van nieuwbouwprojecten.
Het werd tijd voor iets nieuws!
In 2005 startte ik met Epsdesign – bureau voor vastgoedcommunicatie. De focus kwam te liggen op strategie en conceptontwikkeling terwijl het maken van 3D visualisaties aan de experts werd uitbesteed. Dat ging de eerste jaren heel goed. De financiële crisis die ook de vastgoedmarkt hard raakte, dwong mij echter om na te denken over een nieuwe visie en aanpak om mijn opdrachtgevers in deze tijden te kunnen helpen om in te spelen op de nieuwe omstandigheden…
Survival of the fittest
In die tijd werd het internet – ook door nieuwbouwontwikkelaars – ingezet als een ‘one-way street’ communicatietool. Vanwege de ontwikkelingen in de markt kregen de makelaars steeds minder telefoontjes van potentiele kopers en viel de markt bijna stil. Om ondanks deze omstandigheden een nieuwbouwontwikkeling toch tot een succes te maken werd Vlinck ontwikkeld. Het leverde mij o.a. een nominatie voor de Ondernemersprijs Haaglanden 2012 op.
In deze tijd van overleven leerde ik op een andere manier om creatief te zijn.
Gelukkig had ik de juiste mensen om mij heen en werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan een soort van denktank binnen een van de grootste ontwikkelende aannemers van Nederland. En ik ging aan de slag als interim marketingmanager voor verschillende consultancybureaus.
BIM als gamechanger
Doordat architecten en aannemers steeds vaker overstapten op de nieuwe BIM-werkwijze veranderde ook de markt voor 3D visualisatie. Door het BIM ontwerp- en ontwikkelproces beschikken opdrachtgevers al in een vroeg stadium over 3D informatie. Deze hoeft vervolgens niet meer door de 3D bureaus te worden ‘getekend’. Dit leidde bij sommige projecten tot een omzetverlies van 50% – tot soms 70%.
Tegelijkertijd is het een interessante ontwikkeling aangezien je als visualisatiebureau kunt werken met een zeer gedetailleerd model van het gebouw. Reden om na te denken over nieuwe mogelijkheden. In een andere markt, de game-markt vond ook een ontwikkeling plaats die voor mij precies aansloot op BIM.
De game-engine als visualisatie tool
Met de ontwikkeling van de game-engine werd het mogelijk om eenvoudig ‘real-time’ visualisaties te maken. Deze real-time visualisaties bieden de mogelijkheid om met de muis door en om gebouwen te wandelen, op een interactieve manier informatie toegankelijk te maken en ‘tijdens de wandeling’ ontwerp alternatieven te bekijken. Met deze techniek kun je na de lichtberekening ook impressies op hoge resolutie en 4K video met één druk op de knop van het 3D model maken!
De grafische kwaliteit van de engines was in eerste instantie niet te vergelijken met de kwaliteit die men met traditionele software kon bereiken maar door de krachten van beide technieken te combineren lukte het toch om een indrukwekkend eindresultaat te behalen. Dit lukte helaas nog niet zonder een renderfarm, dat zijn een heleboel aan elkaar geknoopte computers die worden ingezet om lichtberekeningen uit te voeren.
3D Apps
In 2012 maakte ik met deze techniek de eerste 3D app waarmee men met een smartphone of tablet een virtuele wandeling door een gebouw kon maken. Deze Apps waren onderdeel van de verkoopcampagne van een prestigieus nieuwbouwproject van Van Wijnen Projectontwikkeling.
Vanwege de arbeidsintensieve werkwijze en de slechte (vastgoed)markt zijn deze werkzaamheden stilgevallen. De ontwikkelingen in de game-industrie bleven gelukkig niet stilstaan en omstreeks 2018 was een nieuwe generatie tools beschikbaar om real-time lichtberekeningen uit te voeren. Dit betekent geen dagenlange rendertijden met 24 aan elkaar geknoopte computers maar een éénmalige lichtberekening – veelal via de grafische kaart – van hooguit enkele uren. En dat op slechts één systeem!
3D Visualisatie én ontwerptool
De nieuwe engines bieden de mogelijkheid om fotorealistische lichtinformatie aan het model toe te voegen. Er wordt als-het-ware een 3D lichtmodel gecreëerd. Hierdoor kun je na de lichtberekening bepaalde wijzigingen gewoon real-time uitvoeren = de wijzigingen zijn direct zichtbaar. Dit maakt deze werkwijze ook heel goed geschikt als ontwerptool.
Met deze techniek zijn inmiddels een aantal projecten met succes uitgevoerd;
Bluebell Offices
Zorgcentrum De Kuifmees
De Ontdekking van Nieuwegein
Zorgcentrum aan de Fultonbaan in Nieuwegein
Appartementen aan de Laan van NOI in Den Haag
Smartgate voor HTC